wanita....

wanita, ape yg kite paham ngn wanita????semesti, bg lelaki, wanita itu adalah pelengkap hidung, peneman di kala sunyi, dan juga sebahagian daripada jiwa...Siti Hawa dijadikan daripada rusuk Nabi Adam, untuk mengingatkan bahawa, wanita itu akan melengkapi hidup seorang lelaki setelah mengharungi gerbang perkahwinan.kita sebagai lelaki, tidak seharusnya menzalimi wanita, tp jangan pula sampai di tahap dayus.tp layan lah wanita, sebaik-baiknya. Isteri dikatakan sebagai ketua bidadari di syurga, dan syurga isteri di bawah tapak kaki suami. Sunnah Rasullullah s.a.w. iaitu berkahwin 4 amat lah mulia dan disanjung.tapi, kebanyakan lelaki terlalu dayus, hanya kahwin ikut sunnah , tapi care hidup ikut yahudi dan nasrani. Berkahwin 4 bukan kerana nafsu, tetapi kerana ingin membela kaum wanita tersebut.

Hai sekelian manusia, bertaqwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, daripadanya pula Allah menciptakan pasangannya, dan dari keduanya dikembangkan laki-laki dan wanita-wanita yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah dengan (menggunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain; dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah sentiasa mengawasi kamu." (An-Nisa': 1)

Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, " Sebaik-baik kamu adalah yang terbaik terhadap keluarganya dan aku adalah yang terbaik daripada kamu terhadap keluargaku. Orang yang memuliakan kaum wanita adalah orang yang mulia, dan orang yang menghina kaum wanita adalah orang yang tidak mempunyai budi pekerti." (riwayat Abu Asakir).

0 comments:

Post a Comment